Reisen mot kontinuerlig utvikling i offentlig sektor

Forfattere

  • Jarle Strømmen Skatteetaten, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v27.1437

Sammendrag

Artikkelen «Reisen mot kontinuerlig utvikling i offentlig sektor» diskuterer hvordan utvikling i offentlig sektor i Norge har utviklet seg de siste årene gjennom økt vekt på produktorientering. Tidligere har det vært vanlig å bruke store programmer og prosjekter for å håndtere digital transformasjon og endring. Dette har vært viktig for å sørge for kontroll på investeringer og håndtere større og komplekse løft på vår digitaliseringsreise. Men nå ser flere på muligheten for å gå i retning av kontinuerlig utvikling av løsninger og prosesser, i stedet for periodisk oppgradering og modernisering gjennom programmer og prosjekter. Allerede nå er produktorientering på vei til å spre seg som den viktigste tilnærmingen til utvikling i offentlig sektor. Endringene i teknologi skjer så raskt at vi ofte ikke kan vite hva vi trenger av endringer i løsninger og prosesser bare ett eller to år frem i tid. For å kunne raskere tilpasse oss endringer og økt usikkerhet har vi behov for å finne nye måter å organisere utviklingen på. Dette er en spennende reise, men den innebærer også noen utfordringer.

Abstract in English

The article "The journey towards continuous development in the public sector" discusses how development in the public sector in Norway has evolved in recent years through an increased focus on product orientation. In the past, using large programs and projects to manage digital transformation and change was common. This was important to ensure control over investments and handle larger and complex lifts on our digitization journey. Now, however, more people are looking at the possibility of continuous development of solutions and processes, instead of periodic upgrading and modernization through programs and projects. Product orientation is already on its way to becoming the most important approach to development in the public sector. Changes in technology happen so quickly that we often cannot anticipate changes we may need in solutions and processes just one or two years in the future. In order to adapt to faster changes and increased uncertainty, we need to find new forms of organizing development. This is an exciting journey, but one that also comes with its own challenges.

Fulltekst

Publisert

2024-02-28

Hvordan referere

Strømmen, J. (2024). Reisen mot kontinuerlig utvikling i offentlig sektor. Magma, 27(1). https://doi.org/10.23865/magma.v27.1437

Utgave

Seksjon

Redaksjonelt vurderte artikler

Kategorier

Emneord (Nøkkelord):

produktorientering, digitalisering, offentlig sektor, virksomhetssmidighet, smidig utvikling, product development, digitalisation, public sector, enterprise agility, agile development