Primærhelseteam – en mer teambasert fastlegetjeneste

Forfattere

  • Kine Pedersen Oslo Economics og Universitetet i Oslo, Norge
  • Hanna Isabel Løyland Oslo Economics, Norge
  • Erik Magnus Sæther Oslo Economics, Norge
  • Susanna Sten-Gahmberg The Finnish Centre for Pensions, Finland
  • Birgit Abelsen UiT Norges arktiske universitet, Norge
  • Øyvind Snilsberg Stipendiat ved Universitetet i Oslo, Norge
  • Tor Iversen Universitetet i Oslo, Norge
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v26.1421

Sammendrag

Primærhelseteam (PHT) er en ny arbeidsform i fastlegetjenesten der lege, sykepleier og helsesekretær jobber sammen i team. Teamet skal tilby gode tjenester og arbeide systematisk med pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring. Målgruppene for primærhelseteam er listeinnbyggere med kronisk sykdom, psykiske lidelser og rusavhengighet, skrøpelige eldre, og brukere med utviklingshemming og funksjonsnedsettelser. Et nasjonalt forsøk med primærhelseteam startet i 2018. Forsøket følges av en evaluering.

I denne artikkelen forsøker vi å svare på spørsmålene: Hvordan jobber legekontorene i PHT-forsøket som team, og hvilke effekter gir det? Videre belyser vi hvordan funnene kan brukes i utformingen av en mer teambasert fastlegetjeneste. Vi bygger på datainnsamlingen og hovedfunnene fra evalueringen av PHT, og utdyper tolkningen av funnene i lys av internasjonal litteratur. Vi finner at personellet på legekontorene opplever at teamarbeid gir gode resultater – både for pasientene og for dem selv i form av økt arbeidstrivsel. Teameffektiviteten på legekontorene avhenger av struktur (som møter, maler og prosedyrer) og felles arbeidsmåter, kontinuitet i personellgruppen, grad av engasjement for teamarbeid samt tydelig ledelse av og fastlegenes individuelle tilfredshet med teamarbeidet. Vi finner at PHT-sykepleierne i større grad har bidratt til bedre oppfølging av pasienter i målgruppene enn til å avlaste fastlegen. Resultatet samsvarer med effektmålene for forsøket, der vekten er lagt på kvalitetsforbedring og ikke produktivitetsforbedring på fastlegekontoret.

Evalueringen viser at det er ressursog tidkrevende å utvikle teamarbeid. For å lykkes med en eventuell videre implementering av en tverrfaglig, teambasert fastlegeordning, må det være en klar interesse for dette blant fastlegene.

Abstract in English

Primary healthcare teams (PHT) represent a novel approach within general practitioner scheme where doctors, nurses, and medical assistants collaborate as a team. The team aims to deliver quality services while systematically addressing patient safety and improvement in healthcare quality. PHTs target individuals with chronic illnesses, mental health disorders, substance dependencies, frail elderly individuals, as well as people with developmental disabilities and functional impairments. A national pilot program for PHT commenced in 2018 and has been accompanied by an evaluation.

This article aims to address two questions: How do the general practitioner offices function as teams in the PHT pilot, and what are the effects? Additionally, we explore how these findings can inform the development of a more team-based general practitioner scheme in general. We rely on data and main findings from the PHT evaluation, and discuss findings in light of international literature. Our findings indicate that healthcare personnel in these offices perceive that teamwork contributes to positive results for both patients and themselves, in terms of increased job satisfaction. The effectiveness of team dynamics hinges on structural elements (such as meetings, templates, and procedures), as well as shared work practices, personnel continuity, engagement in teamwork, and clear leadership, along with individual satisfaction among the general practitioners regarding the teamwork.

We find that PHT nurses have contributed primarily to improving patient follow-up in target groups, rather than unloading general practitioners. This aligns with the pilot’s objectives to improve quality rather than productivity in general practitioner offices.

The evaluation indicates that developing teamwork is resource-intensive and time-consuming. Successful implementation of an interdisciplinary, team-based general practitioner scheme depends on a clear interest and commitment from general practitioners.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

Fulltekst

Publisert

2023-11-29

Hvordan referere

Pedersen, K., Løyland, H. I., Sæther, E. M., Sten-Gahmberg, S., Abelsen, B., Snilsberg, Øyvind, & Iversen, T. (2023). Primærhelseteam – en mer teambasert fastlegetjeneste. Magma, 26(5). https://doi.org/10.23865/magma.v26.1421

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Emneord (Nøkkelord):

primærhelseteam, tverrfaglige team, fastlegetjenesten, fastlege, teamarbeid, helsetjenesteforskning, primærhelsetjenesten, interprofessional primary healthcare team, general practice, general practitioner, teamwork, health services research