Fleksibel organisering i mediebedrifter
Sammendrag
Norske mediebedrifter er inne i en omstilling som er unik i historisk sammenheng. Digitalisering, nye plattformer, endring i medievaner og -konsum og endring i annonsemarkedet stiller tradisjonelle bedrifter (aviser, TV, ukepresse) overfor en rekke utfordringer. For å svare på og helst komme i forkant av disse endringene tas det i bruk en rekke virkemidler, inkludert nye forretnings- og betalingsmodeller, nye modeller for samarbeid, fusjoner samt nedbemanning. Fra et organisasjonsfaglig ståsted peker ett trekk ved disse endringene seg ut: justering og tilpasning av organisasjonen i bedriften for å sikre økt fleksibilitet. To virkemidler er her viktige: a)endringer i organisasjonens formelle struktur (prinsipp for gruppering av avdelinger, avdelingens størrelse), og b)omfang av ekstern arbeidskraft i form av frilansere og innholdsbyråer. Vi analyserer her hvordan to bedrifter benytter disse virkemidlene for å gjøre organisasjonene bedre i stand til å håndtere de aktuelle utfordringene.
Mest leste artikler av samme forfatter(e)
- Torstein Nesheim, Torgeir Dingsøyr, Organisering for digitalisering
- Torgeir Dingsøyr, Torstein Nesheim, Utfordringer i digitalisering i offentlig sektor
- Torstein Nesheim, Agil organisering: Fra utviklingsprosjekter til produktteam
- Torstein Nesheim, Kriseledelse og organisering
- Madeleine Elise Mjelde, Torstein Nesheim, Ledelse i ulike kontekster
- Torstein Nesheim, Karen M. Olsen, Kunnskapsdeling i en kompleks organisasjon
- Torstein Nesheim, Inger-Marie Hersvik, Fra vikarbyråer til bemanningskonserner
- Anne Nesheim, Siri Garnæs, Torstein Nesheim, Ekstern arbeidskraft i kjernevirksomheten
- Torstein Nesheim, Kampen om arbeidskraften: Fleksibel organisering og identitetsbygging
- Torstein Nesheim, Grenseløse bedrifter? Fleksible arbeids- og organisasjonsformer i IKT-sektoren
Fulltekst
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Kategorier
Emneord (Nøkkelord):
Organisasjon og ledelse, Strategi