Fleksibel organisering i mediebedrifter

Forfattere

  • Torstein Nesheim
  • Catharina Rathke
  • Lene Smith Nygaard
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v20.1025

Sammendrag

Norske mediebedrifter er inne i en omstilling som er unik i historisk sammenheng. Digitalisering, nye plattformer, endring i medievaner og -konsum og endring i annonsemarkedet stiller tradisjonelle bedrifter (aviser, TV, ukepresse) overfor en rekke utfordringer. For å svare på og helst komme i forkant av disse endringene tas det i bruk en rekke virkemidler, inkludert nye forretnings- og betalingsmodeller, nye modeller for samarbeid, fusjoner samt nedbemanning. Fra et organisasjonsfaglig ståsted peker ett trekk ved disse endringene seg ut: justering og tilpasning av organisasjonen i bedriften for å sikre økt fleksibilitet. To virkemidler er her viktige: a)endringer i organisasjonens formelle struktur (prinsipp for gruppering av avdelinger, avdelingens størrelse), og b)omfang av ekstern arbeidskraft i form av frilansere og innholdsbyråer. Vi analyserer her hvordan to bedrifter benytter disse virkemidlene for å gjøre organisasjonene bedre i stand til å håndtere de aktuelle utfordringene.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

1 2 > >> 

Fulltekst

Publisert

2017-02-01

Hvordan referere

Nesheim, T., Rathke, C., & Nygaard, L. S. (2017). Fleksibel organisering i mediebedrifter. Magma, 20(2), 14–26. https://doi.org/10.23865/magma.v20.1025

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Kategorier

Emneord (Nøkkelord):

Organisasjon og ledelse, Strategi