Digitaldirektøren som endringsagent

Forfattere

  • Kjersti Berg Danilova
  • Monica Rydland
  • Jon Iden
  • Bendik Bygstad
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v22.1162

Sammendrag

I økende grad velger norske organisasjoner å ansette en digitaldirektør med ansvar for digital transformasjon. Idenne artikkelen ser vi på hvordan digitaldirektører tar rollen som endringsagent. Begrepet digital transformasjon brukes for å beskrive omfanget av omstillingsbehovet som kreves for å lykkes med å ta ut potensialet i digitale teknologier. Digital transformasjon kan slik forstås som strategisk endring som omfatter multiple endringer som treffer organisasjonen langs mange dimensjoner, og som preges av høy endringstakt. På bakgrunn av dybdeintervjuer med 20 digitaldirektører finner vi at digitaldirektøren tar rollen som endringsagent gjennom tre overordnede agendaer: (1)sikre helhetlig styring av den digitale transformasjonen, (2)lede endring på tvers av virksomheten, og (3)bygge en digital organisasjon. Formålet er å sikre kontroll over digitale initiativer og ressurser, fremme felles forståelse og samarbeid samt bygge nye og nødvendige digitale kapabiliteter i organisasjonen. Implikasjonene av våre funn er at organisasjoner må legge til rette for at digitaldirektører gis en tydelig rolle og et klart mandat samt innehar nødvendig kompetanse innenfor styring og ledelse til å håndtere alle disse tre agendaene.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

1 2 > >> 

Fulltekst

Publisert

2019-02-01

Hvordan referere

Danilova, K. B., Rydland, M., Iden, J., & Bygstad, B. (2019). Digitaldirektøren som endringsagent. Magma, 22(2), 22–28. https://doi.org/10.23865/magma.v22.1162

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Kategorier

Emneord (Nøkkelord):

Organisasjon og ledelse