Styringsmodeller for digitalisering
Sammendrag
Digitalisering og spesielt den utstrakte bruken av lettvekts-IT representerer en styringsutfordring for mange organisasjoner. En årsak er at digitale løsninger basert på lettvekts-IT anskaffes og implementeres i økende grad av lokale enheter og sluttbrukere uten at den sentrale IT-avdelingen involveres. Utviklingen drives av kompetente brukeres behov for innovative IT-tjenester kombinert med stadig mer brukervennlige digitale teknologier. Lettvekts-IT åpner opp for spennende forretningsmuligheter. Det er imidlertid lite veiledning å få for ledere når det gjelder hvordan denne teknologien bør styres. Ledelsesutfordringen er å finne en balanse mellom det å stimulere til innovativ bruk, samtidig som kravene til kontroll ivaretas. I denne artikkelen presenterer vi fire alternative styringsmodeller som ledere kan benytte ved innføring av lettvekts-IT. Modellene eksemplifiseres gjennom fire casestudier fra e-helse.
Mest leste artikler av samme forfatter(e)
- Kjersti Berg Danilova, Jon Iden, Karen S. Osmundsen, Hvordan kan norske offentlige virksomheter lykkes med digitalisering?
- Dan-Richard Knudsen, Kjersti Berge Danilova, Jon Iden, Erfaringer fra hjemmekontoret
- Kjersti Berg Danilova, Monica Rydland, Jon Iden, Bendik Bygstad, Digitaldirektøren som endringsagent
- Karen Osmundsen, Jon Iden, Robotisert prosessautomatisering i DFØ
- Jon Iden, Vilde Koch Fredriksen, Iselin Kvitstein, Muligheter og konsekvenser ved å delta på digitale plattformer
- Bendik Bygstad, Kan en nordisk hotellkjede konkurrere mot internettgigantene?
- Jon Iden, Lena Øyberg, Iselin Jordan, Susann Øvretveit, Digitalt grenseforsvar – en trussel mot personvernet?
- Gunnar E. Christensen, Suela Haxhiraj, Jon Iden, Leif B. Methlie, Scenarioer som grunnlag for innovasjon
- Gjermund Lanestedt, Bendik Bygstad, Ti år med PC-er og klient/server-teknologi
- Jon Iden, Fører investering i kvalitetssystem til prosessledelse?
Fulltekst
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Kategorier
Emneord (Nøkkelord):
Organisasjon og ledelse, Strategi