Muligheter og konsekvenser ved å delta på digitale plattformer

Forfattere

  • Jon Iden
  • Vilde Koch Fredriksen
  • Iselin Kvitstein
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v22.1171

Sammendrag

Digitale plattformselskaper omformer lineære verdi­kjeder til ikke-lineære økosystemer. De beste plattform­selskapene tiltrekker seg et stort antall tilbydere og konsumenter, og endrer etablerte forretningsmodeller i mange bransjer. I denne artikkelen tar vi et tilbyderperspektiv på digitalisering, nærmere bestemt studerer vi hvordan det er for en tilbyder å samarbeide med et digitalt plattformselskap. Kasuset vårt er Foodora og restaurantbransjen i Oslo. Vi har intervjuet seks etablerte restaurantkjeder, hvorav tre kjeder har valgt å sam­arbeide med Foodora, mens tre av dem har valgt å stå utenfor. Hva er deres erfaringer? Vi finner at deltakelse på en digital plattform gir tilbyderne (restaurantene) flere fordeler, men at samarbeidsrelasjonen oppleves som dyr og usikker. Avslutningsvis oppsummerer vi med noen lærdommer som bedrifter bør vurdere før de velger å etablere et samarbeid med et plattformselskap.

Fenomen som beskrives

Studien omhandler deltakelse på tosidige digitale plattformer, sett fra et tilbyderperspektiv. Som case har vi valgt Foodora og restaurantmarkedet i Oslo. Foodora er en markedsaggregeringsplattform som kobler kunder med restauranter som tilbyr hentemat. I studien fokuserer vi på restaurantenes erfaringer med hvilke konsekvenser det har å være tilbyder på en digital plattform.

Teoretisk forankring

Studien tar utgangspunkt i litteratur om digitale plattformer, hvor spesielt Parker, van Alstyne og Choudary har vært sentrale bidragsytere. Tradisjonelt har forsk­ning på digitale plattformer belyst hvilke fortrinn plattformselskaper har fremfor tradisjonelle verdikjedeselskaper, samt hvilke muligheter og verdier plattformene gir konsumentene. Det er imidlertid lite litteratur som belyser digitale plattformer sett fra et tilbyderperspektiv, altså hvordan det er å være tilbyder på en digital plattform.

Informasjonsgrunnlag

Studien er utført ved å intervjue seks etablerte restaurantkjeder i Oslo. For å få belyst forskningsspørsmålet fra ulike sider har vi intervjuet tre restaurantkjeder som har valgt å samarbeide med Foodora, og tre kjeder som har valgt ikke å inngå samarbeid med dem.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

Fulltekst

Publisert

2019-03-01

Hvordan referere

Iden, J., Fredriksen, V. K., & Kvitstein, I. (2019). Muligheter og konsekvenser ved å delta på digitale plattformer. Magma, 22(3), 18–24. https://doi.org/10.23865/magma.v22.1171

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Kategorier

Emneord (Nøkkelord):

Organisasjon og ledelse, Strategi