Erfaringer fra hjemmekontoret
Sammendrag
Koronapandemien har gjort store deler av det norske folk til hjemmekontorarbeidere. Hvilke erfaringer har vi gjort oss? Hvordan oppleves det å skulle ivareta arbeidet sitt fra kjøkkenbordet? Hvordan er det å samarbeide med andre kun ved hjelp av digitale plattformer? Har norske bedrifter grunn til å være bekymret for konsekvensene ved utstrakt bruk av hjemmekontor? Hva kan ledere gjøre for at denne arbeidsformen skal bli vellykket, både for den enkelte ansatte og for virksomheten? I denne artikkelen forteller vi om erfaringene til 29kunnskapsmedarbeidere ved norske universiteter og høyskoler som på noen timers varsel ble sendt hjem for å arbeide. Hovedinntrykket er at hjemmekontor fungerer bra, men at det på ingen måte er problemfritt, verken organisatorisk eller teknologisk. Vi gir derfor tre råd til ledere om bruk av hjemmekontor som arbeidsform også etter pandemien.
Mest leste artikler av samme forfatter(e)
- Kjersti Berg Danilova, Jon Iden, Karen S. Osmundsen, Hvordan kan norske offentlige virksomheter lykkes med digitalisering?
- Kjersti Berg Danilova, Monica Rydland, Jon Iden, Bendik Bygstad, Digitaldirektøren som endringsagent
- Karen Osmundsen, Jon Iden, Robotisert prosessautomatisering i DFØ
- Bendik Bygstad, Jon Iden, Styringsmodeller for digitalisering
- Jon Iden, Vilde Koch Fredriksen, Iselin Kvitstein, Muligheter og konsekvenser ved å delta på digitale plattformer
- Katarina Kaarbøe, Dan-Richard Knudsen, Anita Meidell, Hvordan digitalisering endrer regnskaps- og styringsinformasjonen
- Jon Iden, Lena Øyberg, Iselin Jordan, Susann Øvretveit, Digitalt grenseforsvar – en trussel mot personvernet?
- Gunnar E. Christensen, Suela Haxhiraj, Jon Iden, Leif B. Methlie, Scenarioer som grunnlag for innovasjon
- Jon Iden, Fører investering i kvalitetssystem til prosessledelse?
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Kategorier
Emneord (Nøkkelord):
Organisasjon og ledelse, Strategi