Scenarioer som grunnlag for innovasjon
Sammendrag
Artikkelen belyser hvordan bedrifter kan omgjøre fremtidsbilder til strategiske beslutninger for innovasjon. I første del av artikkelen drøftes teori og begreper som omhandler koblingen mellom scenarioanalyse og innovasjon. Det vises blant annet til hvilke bidrag strategisk fremsyn kan gi i innovasjonsarbeid, herunder tre roller som strategisk fremsyn kan spille for å styrke en virksomhets innovasjonskapasitet. I andre del av artikkelen bygger vi på en studie av tre norske selskaper som samarbeider om utviklingen av fremtidsbilder for å innovere. Studien viser at fremtidsbilder har potensial til å fremme innovasjon ved å identifisere og derigjennom gjøre det mulig å møte sentrale utviklingstrekk i bedriftens omgivelser. Fremtidsbilder kan gi beslutningstakere ny forståelse, og dermed åpne for innovasjonsmuligheter. Studien viser også viktigheten av at formålet med fremtidsbildene er klargjort før arbeidet starter. Casen har for øvrig lært oss at det er nødvendig å utvikle veikart som angir utviklingsbanene frem mot fremtidsbildene, slik at innovasjonstiltak kan planlegges og gjennomføres til riktig tid.
Mest leste artikler av samme forfatter(e)
- Kjersti Berg Danilova, Jon Iden, Karen S. Osmundsen, Hvordan kan norske offentlige virksomheter lykkes med digitalisering?
- Dan-Richard Knudsen, Kjersti Berge Danilova, Jon Iden, Erfaringer fra hjemmekontoret
- Kjersti Berg Danilova, Monica Rydland, Jon Iden, Bendik Bygstad, Digitaldirektøren som endringsagent
- Karen Osmundsen, Jon Iden, Robotisert prosessautomatisering i DFØ
- Bendik Bygstad, Jon Iden, Styringsmodeller for digitalisering
- Jon Iden, Vilde Koch Fredriksen, Iselin Kvitstein, Muligheter og konsekvenser ved å delta på digitale plattformer
- Jon Iden, Lena Øyberg, Iselin Jordan, Susann Øvretveit, Digitalt grenseforsvar – en trussel mot personvernet?
- Jon Iden, Fører investering i kvalitetssystem til prosessledelse?
- Leif B. Methlie, Per E. Pedersen, Tjenesteintegratorers forretningsmodeller i elektroniske markeder
- Leif Jarle Gressgård, Leif B. Methlie, Herbjørn Nysveen, Per E. Pedersen, Helge Thorbjørnsen, Hvordan påvirker valg av forretningsmodell opplevd kundeverdi i mobile tjenester?
Fulltekst
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
Organisasjon og ledelse, Strategi