Scenarioer som grunnlag for innovasjon

Forfattere

  • Gunnar E. Christensen
  • Suela Haxhiraj
  • Jon Iden
  • Leif B. Methlie
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v17.897

Sammendrag

Artikkelen belyser hvordan bedrifter kan omgjøre fremtidsbilder til strategiske beslutninger for innovasjon. I første del av artikkelen drøftes teori og begreper som omhandler koblingen mellom scenario­analyse og innovasjon. Det vises blant annet til hvilke bidrag strategisk fremsyn kan gi i innovasjonsarbeid, herunder tre roller som strategisk fremsyn kan spille for å styrke en virksomhets innovasjonskapasitet. I andre del av artikkelen bygger vi på en studie av tre norske selskaper som samarbeider om ut­­­­­­vik­­­­­­lin­­­­­­gen av fremtidsbilder for å innovere. Studien viser at fremtidsbilder har potensial til å fremme innovasjon ved å identifisere og derigjennom gjøre det mulig å møte sentrale utviklingstrekk i bedriftens omgivelser. Fremtidsbilder kan gi beslutningstakere ny forståelse, og dermed åpne for innovasjonsmuligheter. Studien viser også viktigheten av at formålet med fremtidsbildene er klargjort før arbeidet starter. Casen har for øvrig lært oss at det er nødvendig å utvikle veikart som angir utviklingsbanene frem mot fremtidsbildene, slik at innovasjonstiltak kan planlegges og gjennomføres til riktig tid.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

Fulltekst

Publisert

2014-08-01

Hvordan referere

Christensen, G. E., Haxhiraj, S., Iden, J., & Methlie, L. B. (2014). Scenarioer som grunnlag for innovasjon. Magma, 17(8), 63–71. https://doi.org/10.23865/magma.v17.897

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Emneord (Nøkkelord):

Organisasjon og ledelse, Strategi