Spredning av delingstjenester

Forfattere

  • Nina M. Iversen
  • Leif E. Hem
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v21.1147

Sammendrag

Interessen for og utbredelsen av delingstjenester har økt de siste ti årene. Imange bransjer utvikles nye, innovative løsninger som benytter delingsøkonomiens prinsipper, og som samtidig utfordrer etablerte aktører. Tross den økte interessen for delingstjenester viser flere studier at bruken av slike tjenester har et varierende omfang. Denne artikkelen forsøker å svare på tre spørsmål: (1)Hva er delingstjenester? (2)Hvorfor øker bruken av delingstjenester? og (3)Hvordan kan man lykkes med delingstjenester? Artikkelen gir en oversikt over forskningsfunn innen delingstjenester og delingsøkonomi. I tillegg presenteres det resultater fra et landsrepresentativt norsk utvalg (N = 1001) der respondentene har svart på spørsmål om kjennskap, motiver, målsettinger, tilfredshet og holdninger til bruk av ulike delingstjenester (Airbnb, Uber, Vpark, Nabobil og Leieting). Resultatene indikerer at kjennskapen til og faktisk bruk av delingstjenester er relativt lav. De sterkeste driverne for spredning av delingstjenester er i rangert rekkefølge: tillit, nytteverdi, personlige delemotiver, kjennskap, forventning og lokal identitet. Noen av driverne er avdekket i tidligere studier (tillit og nytteverdier, se for eksempel Nysveen &Skard, 2015), mens andre gir ny innsikt (personlige motiver og lokal identitet) i forståelsen av hva som påvirker spredningen av nye delingstjenester. Artikkelen bidrar derfor med ny teoretisk og empirisk innsikt som belyser spredningen av delingstjenester. Tross dette er delingsøkonomi et relativt nytt fenomen hvor det er få studier. Derfor lanseres i siste del av artikkelen noen områder hvor det er behov for mer forskning.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

1 2 > >> 

Fulltekst

Publisert

2018-08-01

Hvordan referere

Iversen, N. M., & Hem, L. E. (2018). Spredning av delingstjenester. Magma, 21(8), 37–46. https://doi.org/10.23865/magma.v21.1147

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Emneord (Nøkkelord):

Markedsføring, Strategi