Hvordan påvirker været vårt forbruk?

Forfattere

  • Leif E. Hem
  • Nina M. Iversen
DOI: https://doi.org/10.23865/magma.v22.1180

Sammendrag

Været har til alle tider vært et yndet samtaleemne. Dagens situasjon med klimaendringer og global oppvarming øker aktualiteten ytterligere. Interessen for været finner man igjen i forskning innen finans, samfunns­økonomi og psykologi. I markedsføringsfaget er det flere studier som har sett på effekter av været på forbrukeres kjøpsatferd. I de tidligste studier fokuserte man typisk på den direkte effekten av været på faktisk salg ut av butikk (Steel, 1951). Været kan regulere omfanget av vår kjøpsatferd rent fysisk fordi det hindrer oss i å gå i butikken. Videre påvirker været våre preferanser for produkter og produktegenskaper. I tillegg påvirker været psyken og følelsene våre og derigjennom våre preferanser, valgprosesser og faktiske atferd. Svært mange av studiene som er publisert de siste tiårene, har en eksperimentell tilnærming for å avdekke kausale sammenhenger mellom værrelaterte fenomener (temperatur, sol, regn, humiditet, vind) og kjøpsatferd. Man forsøker å avdekke de mekanismene som ligger bak effektene av været på vårt forbruk. Denne artikkelen gir en oversikt over de mekanismer og effekter av været som man har identifisert i markedsførings­litteraturen. Artikkelen avsluttes med en diskusjon av hvilke muligheter som foreligger med hensyn til bruk av ny teknologi for å utnytte effekter av vær. Med dagens teknologi og tilgang til store datasett (Big Data) ligger alt til rette for at man kan predikere og avdekke nye sammenhenger mellom værrelaterte fenomener, markeds­føringsvirkemidler og forbrukeratferd. I praktisk markedsføring kan det ligge et stort potensial i det å benytte informasjon om været for å påvirke forbruk­ere i en ønsket retning.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

1 2 > >> 

Fulltekst

Publisert

2019-04-01

Hvordan referere

Hem, L. E., & Iversen, N. M. (2019). Hvordan påvirker været vårt forbruk?. Magma, 22(4), 23–32. https://doi.org/10.23865/magma.v22.1180

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler

Emneord (Nøkkelord):

Markedsføring, Strategi