Hvordan påvirker været vårt forbruk?
Sammendrag
Været har til alle tider vært et yndet samtaleemne. Dagens situasjon med klimaendringer og global oppvarming øker aktualiteten ytterligere. Interessen for været finner man igjen i forskning innen finans, samfunnsøkonomi og psykologi. I markedsføringsfaget er det flere studier som har sett på effekter av været på forbrukeres kjøpsatferd. I de tidligste studier fokuserte man typisk på den direkte effekten av været på faktisk salg ut av butikk (Steel, 1951). Været kan regulere omfanget av vår kjøpsatferd rent fysisk fordi det hindrer oss i å gå i butikken. Videre påvirker været våre preferanser for produkter og produktegenskaper. I tillegg påvirker været psyken og følelsene våre og derigjennom våre preferanser, valgprosesser og faktiske atferd. Svært mange av studiene som er publisert de siste tiårene, har en eksperimentell tilnærming for å avdekke kausale sammenhenger mellom værrelaterte fenomener (temperatur, sol, regn, humiditet, vind) og kjøpsatferd. Man forsøker å avdekke de mekanismene som ligger bak effektene av været på vårt forbruk. Denne artikkelen gir en oversikt over de mekanismer og effekter av været som man har identifisert i markedsføringslitteraturen. Artikkelen avsluttes med en diskusjon av hvilke muligheter som foreligger med hensyn til bruk av ny teknologi for å utnytte effekter av vær. Med dagens teknologi og tilgang til store datasett (Big Data) ligger alt til rette for at man kan predikere og avdekke nye sammenhenger mellom værrelaterte fenomener, markedsføringsvirkemidler og forbrukeratferd. I praktisk markedsføring kan det ligge et stort potensial i det å benytte informasjon om været for å påvirke forbrukere i en ønsket retning.
Mest leste artikler av samme forfatter(e)
- Nina M. Iversen, Leif E. Hem, Fra statiske til dynamiske merker i en digital opplevelseskontekst
- Alexander Farestvedt Hem, Leif E. Hem, Merkeaktivisme – muligheter og utfordringer
- Leif E. Hem, Branding 2020
- Leif E. Hem, Nina M. Iversen, Merkelogoen som virkemiddel for å utvikle sterke merker
- Tove Cathrine Spetalen, Ina Stølen, Leif E. Hem, Merker i krise – strategisk merkevareledelse som modererende faktor
- Leif E. Hem, Kjell Grønhaug, Private merker – tar stadig økende markedsandeler
- Nina M. Iversen, Leif E. Hem, Spredning av delingstjenester
- Leif E. Hem, Lars Erling Olsen, Merkeutvidelser: tre spørsmål som bør stilles
- Inger Lise Aarrestad, Leif E. Hem, Ulike vekststrategier for et merke – en sammenligning (Del I)
- Leif E. Hem, Kjell Grønhaug, Merkeelementene
Fulltekst
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
Markedsføring, Strategi