Merkelogoen som virkemiddel for å utvikle sterke merker
Sammendrag
Sterke merker gir bedrifter et konkurransefortrinn. Valg og utvikling av hensiktsmessige merkeelementer er viktig for å lykkes med å etablere og forsterke sterke merker. Merkeelementer er merkenavn, logo, webadresse, slagord, merkekarakter, lydlogo, pakning, farge, design, form og lukt. Merkelogoen er det mest fremtredende tekstuelle og/eller visuelle elementet ved et merke. Det er derfor viktig at det legges tilstrekkelig med tid og ressurser i arbeidet med å utvikle merkelogoen slik at denne fremstår som en integrert del av merket. Denne artikkelen gir en oversikt over merkelogoens betydning og presenterer en typologi for merkelogoen. Artikkelen tar også opp når det er nødvendig å foreta justeringer og oppdateringer av merkelogoen. Itillegg presenteres det et nytt begrep – midlertidige logoendringer. Den klassiske logolitteraturen har forfektet at logoer i minst mulig grad bør endres fordi kundene skal kunne fortsette å kjenne igjen merket over tid. Nye, digitale flater gjør det mulig å gjøre midlertidige endringer på merkelogoen på en kostnadseffektivt måte. Hvorvidt dette er en effektiv måte å underbygge en merkeposisjon på, er derimot uavklart. Artikkelen avsluttes derfor med en modell som stiller noen sentrale spørsmål som må avklares før man kan avdekke effekter av midlertidige logoendringer.
Mest leste artikler av samme forfatter(e)
- Nina M. Iversen, Leif E. Hem, Fra statiske til dynamiske merker i en digital opplevelseskontekst
- Alexander Farestvedt Hem, Leif E. Hem, Merkeaktivisme – muligheter og utfordringer
- Leif E. Hem, Branding 2020
- Tove Cathrine Spetalen, Ina Stølen, Leif E. Hem, Merker i krise – strategisk merkevareledelse som modererende faktor
- Leif E. Hem, Nina M. Iversen, Hvordan påvirker været vårt forbruk?
- Leif E. Hem, Kjell Grønhaug, Private merker – tar stadig økende markedsandeler
- Nina M. Iversen, Leif E. Hem, Spredning av delingstjenester
- Leif E. Hem, Lars Erling Olsen, Merkeutvidelser: tre spørsmål som bør stilles
- Inger Lise Aarrestad, Leif E. Hem, Ulike vekststrategier for et merke – en sammenligning (Del I)
- Leif E. Hem, Kjell Grønhaug, Merkeelementene
Fulltekst
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
Markedsføring, Strategi